De toelichting op het overzicht van baten en lasten bestaat uit drie onderdelen, namelijk de verschillen van de autonome ontwikkelingen per programma, het overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten en het overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves.
Toelichting overzicht van baten en lasten
Verschil autonome ontwikkelingen per programma
Inleiding
Terug naar navigatie - InleidingProgramma 1: Gebiedsgericht werken
Terug naar navigatie - Programma 1: Gebiedsgericht werkenProgramma 2: Economie en vastgoed
Terug naar navigatie - Programma 2: Economie en vastgoedProgramma 3: Veiligheid en handhaving
Terug naar navigatie - Programma 3: Veiligheid en handhavingProgramma 4: Bestuur en bestuurlijke samenwerking
Terug naar navigatie - Programma 4: Bestuur en bestuurlijke samenwerkingProgramma 5: Werk en inkomen
Terug naar navigatie - Programma 5: Werk en inkomenProgramma 6: Zorg, welzijn en cultuur
Terug naar navigatie - Programma 6: Zorg, welzijn en cultuurProgramma 7: Jeugdbeleid en onderwijs
Terug naar navigatie - Programma 7: Jeugdbeleid en onderwijsProgramma 8: Duurzaamheid, natuur en milieu
Terug naar navigatie - Programma 8: Duurzaamheid, natuur en milieuProgramma 9: Bereikbaarheid en verkeer
Terug naar navigatie - Programma 9: Bereikbaarheid en verkeerProgramma 10: Bouwen en wonen
Terug naar navigatie - Programma 10: Bouwen en wonenProgramma 11: Financiën en belastingen
Terug naar navigatie - Programma 11: Financiën en belastingenOverzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht van de geraamde incidentele baten en lastenAls per jaarschijf van de Meerjarenbegroting de structurele lasten gedekt zijn door structurele baten is er sprake van structureel evenwicht. Hiervoor is het van belang dat uit de begroting duidelijk blijkt welke geraamde baten en lasten structureel van aard zijn en welke incidenteel. Het structureel begrotingssaldo kan alleen bepaald worden door het begrotingssaldo te zuiveren van incidentele baten en lasten. Het overzicht van incidentele baten en lasten is hierbij een belangrijk overzicht. Het onderstaande overzicht gaat uit van het begrotingssaldo na verwerking van nieuw beleid.
2020 | 2020 | 2021 | 2021 | 2022 | 2022 | 2023 | 2023 | |
Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | |
Programma 1 Gebiedsgericht werken | ||||||||
Programma 2 Economie en vastgoed | ||||||||
Villagemarketing | 150.000 | 150.000 | ||||||
Eenmalig promotiebudget i.k.v. verzelfstandiging markten | 4.000 | |||||||
Bewust lagere tarieven Toeristenbelasting t.l.v. reserve | -111.881 | -111.072 | -92.748 | -30.803 | ||||
Onttrekking reserve Recreatie en toerisme | 111.881 | 111.072 | 92.748 | 30.803 | ||||
Programma 3 Veiligheid en handhaving | ||||||||
Eenmalige compensatiemaatregelen centrum Geldrop | 25.000 | |||||||
Programma 4 Bestuur en bestuurlijke samenwerking | ||||||||
Aanpassing wachtgeld voormalig wethouders | 129.454 | 111.075 | 69.199 | 1.967 | ||||
Extra formatie voor dienstverlening (flexibele schil) | 48.000 | 32.000 | ||||||
Programma 5 Werk en inkomen | ||||||||
Extra formatie vergunninghouders CMD (1,0 fte) | 56.400 | |||||||
Programma 6 Zorg, welzijn en cultuur | ||||||||
Cultuurmakelaar | 15.000 | 15.000 | ||||||
Formatie subsidiemedewerker (0,6 fte) (incidenteel) | 32.000 | |||||||
Preventieplan: ouderschap binnen pijler ouder en kind | 48.000 | |||||||
Nieuw beleid: taskforce sociaal domein | 180.000 | 80.000 | ||||||
Programma 7 Jeugdbeleid en onderwijs | ||||||||
Eerdere afronding project "Pedagogische buurt" | -30.000 | |||||||
Programma 8 Duurzaamheid, natuur en milieu | ||||||||
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed | 50.000 | |||||||
Bewust lagere tarieven Hondenbelasting t.l.v. reserve | -40.991 | -35.495 | -29.869 | -24.110 | ||||
Onttrekking reserve Hondenbeleid | 40.991 | 35.495 | 29.869 | 24.110 | ||||
Programma 9 Bereikbaarheid en verkeer | ||||||||
Diverse vervangingsinvesteringen buitendienst: inruil | 18.800 | 14.000 | ||||||
Programma 10 Bouwen en wonen | ||||||||
Nieuw beleid: omgevingswet | 40.000 | |||||||
Nieuw beleid: woonwensenonderzoek SGE | 10.000 | 10.000 | ||||||
Programma 11 Financiën en belastingen | ||||||||
Programma Betere dienstverlening | 65.023 | 17.865 | ||||||
Neg. saldo bij MPB 2019-2022 | 489.677 | 97.626 | ||||||
Neg. saldo bij RV Herinrichting Kalander- en Haspelstraat | 2.208 | 2.166 | ||||||
Neg. saldo bij RV Centrumplan Geldrop | 13.222 | |||||||
Neg. saldo bij 1e tussentijdse rapportage 2019 | 57.540 | 72.253 | ||||||
Neg. saldo bij Kadernota 2020-2023 | 8.224 | 428.670 | 1.182.819 | |||||
Neg. saldo bij MPB 2020-2023 | 1.072.169 | 523.591 | 878.170 | 650.000 | ||||
Onderuitputting kapitaallasten | 454.532 | 133.563 | 46.290 | 16.838 | ||||
Totaal | 2.094.926 | 831.101 | 1.271.091 | 405.940 | 1.243.109 | 947.369 | 16.838 | 661.967 |
Incidenteel saldo Meerjarenbegroting 2020-2023 | -1.263.825 | -865.151 | -295.740 | 645.129 | ||||
Saldo Meerjarenbegroting 2020-2023 | 0 | 0 | 0 | 1.310.058 | ||||
Structureel saldo Meerjarenbegroting 2020-2023 | -1.263.825 | -865.151 | -295.740 | 1.955.187 |
Toelichting incidenteel:
Villagemarketing
De ontwikkeling van de beide centra is een belangrijk speerpunt van de gemeente. Het thema Verweven is hierbij één van de profileringen. Vanaf 2018 heeft de Raad voor vier jaar incidenteel geld beschikbaar gesteld voor een verdere borging van het thema Verweven via diverse uitvoeringsprojecten, uitingen en initiatieven.
Eenmalig promotiebudget i.k.v. verzelfstandiging markten
Bewust lagere tarieven Toeristenbelasting t.l.v. reserve / Onttrekking reserve Recreatie en toerisme
De onttrekking aan de reserve Recreatie en toerisme vormt een incidentele baat. Hier staat een negatieve incidentele baat voor hetzelfde bedrag tegenover. De exploitatie Recreatie en toerisme is immers niet kostendekkend (meer kosten dan opbrengsten begroot). Eigenlijk zouden de opbrengsten moeten stijgen. Er is echter voor gekozen om de baten incidenteel lager te houden en het tekort wat hierdoor ontstaat (incidenteel) te dekken uit de bijbehorende reserve.
Eenmalige compensatiemaatregelen centrum Geldrop
Ter compensatie van de overlast van de reconstructie van het centrum van Geldrop heeft de Raad incidenteel geld beschikbaar gesteld voor het organiseren van publieksvriendelijke acties en evenementen die ten goede komen aan de burgers die het centrum bezoeken.
Aanpassing wachtgeld voormalig wethouders
Het wachtgeld van voormalig wethouders is een post die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloed. Vooraf staat vast wanneer wachtgeld begint en wanneer het eindigt (tijdelijkheid).
Extra formatie voor dienstverlening (flexibele schil)
Vanuit de afdeling Publiekszaken bestaat als gevolg van de hoeveelheid klantvragen continu druk op de formatie. Om de druk te verlagen en te kunnen voldoen aan de klantvragen is, voor een periode van 3 jaar, extra ambtelijke capaciteit beschikbaar gesteld, in de vorm van een flexibele schil, zodat op piekmomenten ondersteuning kan worden ingevlogen. Daarnaast zetten we vanuit het programma dienstverlening in op verbeteringen die bij moeten dragen aan een (nog) betere dienstverlening en een verhoging van de klanttevredenheid. Dat moet tot duurzame efficiency-verhoging leiden. De verwachting is dat daardoor op termijn de extra benodigde formatie niet meer nodig is, vandaar de vraag van tijdelijke aard.
Extra formatie vergunninghouders CMD (1,0 fte)
In 2017 en 2018 heeft de gemeente een verbeterslag gemaakt met de maatschappelijke begeleiding van vergunninghouders. Deze werd ingegeven door een wijziging van de Wet Inburgering. In 2020 wordt deze wet opnieuw aangepast en wordt het gemeentelijk takenpakket verder uitgebreid. Op basis van de evaluatie in 2018 wordt deze taak voortgezet in 2019 en 2020.
Cultuurmakelaar
In 2018 is het cultuurbeleidsplan 2018-2021 "De Kracht van Cultuur" vastgesteld door de Raad. Hierbij is voor de jaren 2018 tot en met 2021 een bedrag van € 15.000,- per jaar beschikbaar gesteld voor de kosten van de cultuurmakelaar.
Formatie subsidiemedewerker (0,6 fte)
Met vertrek van medewerkers zijn de taken op het gebied van subsidies die voorheen door een medewerker in schaal 9 werden uitgevoerd, overgenomen door beleidsmedewerkers. Daardoor loopt hun takenpakket over en wordt niet voldaan aan termijnen. Om de werkzaamheden voorlopig goed te beleggen en onze dienstverlening op dit vlak op orde te krijgen, is de formatie tijdelijk uitgebreid met 20 uur in de week voor de jaren 2019 en 2020.
Preventieplan: ouderschap binnen pijler ouder en kind
Voor de uitvoering van het preventieplan heeft de Raad voor de jaren 2019 en 2020 € 48.000,- extra beschikbaar gesteld.
Nieuw beleid: taskforce sociaal domein
Het betreft tijdelijke inzet van capaciteit.
Eerdere afronding project "Pedagogische buurt"
In 2020 is er een eenmalig voordeel vanwege de eerdere afronding van het project "Pedagogische buurt".
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed
De raad heeft voor de jaren 2017 t/m 2020 een aanvullend budget van € 50.000,- beschikbaar gesteld voor extra energiebesparende maatregelen bij gemeentelijk vastgoed.
Bewust lagere tarieven Hondenbelasting t.l.v. reserve / Onttrekking reserve Hondenbeleid
De onttrekking aan de reserve Hondenbeleid vormt een incidentele baat. Hier staat een negatieve incidentele baat voor hetzelfde bedrag tegenover. De exploitatie Hondenbeleid is immers niet kostendekkend (meer kosten dan opbrengsten begroot). Eigenlijk zouden de opbrengsten moeten stijgen. Er is echter voor gekozen om de baten incidenteel lager te houden en het tekort wat hierdoor ontstaat (incidenteel) te dekken uit de bijbehorende reserve.
Diverse vervangingsinvesteringen buitendienst; inruil
Het betreft de incidentele opbrengsten uit de inruil van vervoermiddelen van de buitendienst.
Nieuw beleid: omgevingswet
Dit zijn eenmalige opstartkosten voor verdere voorbereiding en ontwikkeling van de omgevingsvisie, training, e.d.
Nieuw beleid: woonwensenonderzoek SGE
Het betreft eenmalige onderzoekskosten.
Programma Betere Dienstverlening
De bijdrage aan de Dienst Dommelvallei voor de uitvoering van het programma Betere Dienstverlening geldt voor de jaren 2019 t/m 2021.
Negatief saldo bij MPB 2019-2022
Het negatieve begrotingssaldo uit de Meerjarenbegroting 2019-2022 komt ten laste van de Algemene Reserve. Dit vormt een incidentele baat voor de algemene dienst.
Negatief saldo bij RV Herinrichting Kalander- en Haspelstraat en RV Centrumplan Geldrop
De financiële gevolgen van beide raadsvoorstellen komen ten laste van het begrotingssaldo. Maar omdat het begrotingssaldo nul is worden de lasten vervolgens onttrokken uit de Algemene Reserve. Dit vormt een incidentele baat voor de algemene dienst.
Negatief saldo bij 1e tussentijdse rapportage 2019
Het negatieve begrotingssaldo uit de 1e tussentijdse rapportage 2019 komt ten laste van de Algemene Reserve. Dit vormt een incidentele baat voor de algemene dienst.
Negatief saldo bij Kadernota 2020-2023
Het negatieve begrotingssaldo uit de Kadernota 2020-2023 komt ten laste van de Algemene Reserve. Dit vormt een incidentele baat voor de algemene dienst. (Voor het bedrag van € 8.224,- geldt het omgekeerde: een positief saldo ten gunste van de algemene dienst).
Onderuitputting kapitaallasten
Een gemeente moet de volledige lasten die voortvloeien uit investeringen op kunnen vangen binnen de Meerjarenbegroting. Volgens ons afschrijvingsbeleid starten de afschrijvingskosten in het jaar ná ingebruikname van de investering. De geraamde kapitaallasten in het jaar van de investering merken wij aan als een incidenteel voordeel. Dit eenmalige 'voordeel' begroten wij niet feitelijk , maar brengen wij tot uitdrukking in het overzicht van incidentele baten en lasten. Hiermee laten wij zien dat wij de volledige jaarlijkse lasten van de geraamde investeringen op kunnen vangen binnen een structureel sluitende Meerjarenbegroting. Het begrip "Onderuitputting kapitaallasten" laat zich ook uitleggen aan de hand van het volgende voorbeeld.
Voorbeeld | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Investering van € 1.000.000,- (spreiding in jaren) | 50.000 | 350.000 | 600.000 | |
Kapitaallasten vanaf 2024 (1 jaar ná einde investering) | 100.000 | |||
Onderuitputting kapitaallasten | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
Als je start met investeren in 2020, dan moet je aan kunnen tonen dat je vanaf die tijd de volledige kapitaallast kunt dragen. En dus beoordeelt de provincie de kapitaallast (die in werkelijkheid pas vanaf 2023 start) in de jaren 2020, 2021 en 2022 als een incidentele baat. Dit noemt men de onderuitputting kapitaallasten (zie onderste regel in bovenstaand overzicht). In werkelijkheid hebben wij deze kosten niet in 2020, 2021 en 2022. Het is puur een fictieve aanpassing. Het begrotingssaldo verandert hier niet door, alleen de verhouding structureel-incidenteel: door onderuitputting kapitaallasten daalt het structurele begrotingssaldo en stijgt het incidentele begrotingssaldo.
Het bedrag in het overzicht van incidentele baten en lasten is berekend aan de hand van de staat van investeringen, behorende bij de Meerjarenbegroting 2020-2023.
Overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Terug naar navigatie - Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Omschrijving | Toevoeg. | Onttrek. | Toevoeg. | Onttrek. | Toevoeg. | Onttrek. | Toevoeg. | Onttrek. |
Algemene reserve | ||||||||
Algemene reserve grondexploitaties | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 |
Totaal algemene reserves | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 |
Bestemmingsreserve | ||||||||
Reserve personeel en organisatie | 5.562 | 0 | 5.562 | 27.810 | 5.562 | 0 | 5.562 | 0 |
Reserve onderwijshuisvesting (IHP) | 1.107.093 | 677.849 | 1.127.093 | 1.110.607 | 1.127.093 | 1.110.607 | 1.127.093 | 1.110.607 |
Reserve verkoopopbrengst HNG | 0 | 216.621 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal bestemmingsreserves | 1.112.655 | 894.470 | 1.132.655 | 1.138.417 | 1.132.655 | 1.110.607 | 1.132.655 | 1.110.607 |
Dekkingsreserves | ||||||||
Bouw vergaderaccommodatie | 0 | 0 | 0 | 60.000 | 0 | 60.000 | 0 | 60.000 |
Nutsvoorzieningen centrum Mierlo | 0 | 6.507 | 0 | 6.507 | 0 | 6.507 | 0 | 6.507 |
P-Margrietstraat t.h.v. P-Frisostraat | 0 | 22.850 | 0 | 22.850 | 0 | 22.850 | 0 | 22.850 |
Dorpsstraat deel Rabo - t.h.v. Plus | 0 | 24.338 | 0 | 24.338 | 0 | 24.338 | 0 | 24.338 |
Onderzoek en realisatie kiosk | 0 | 7.052 | 0 | 7.052 | 0 | 7.052 | 0 | 7.052 |
Tijdelijke huisvesting | 0 | 7.939 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
FBW Herinrichting Langstraat | 0 | 13.179 | 0 | 13.179 | 0 | 13.179 | 0 | 13.179 |
FBW Herinrichting Korte Kerkstraat/Bogardeind | 0 | 18.110 | 0 | 18.110 | 0 | 18.110 | 0 | 18.110 |
FBW Herinrichting Heggestraat | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.374 | 0 | 4.374 |
FBW Rotonde centrum Geldrop | 0 | 6.478 | 0 | 6.478 | 0 | 6.478 | 0 | 6.478 |
FBW Parkeerterrein Weverijmuseum | 0 | 0 | 0 | 4.359 | 0 | 4.359 | 0 | 4.359 |
FBW Herinrichting parkeerterrein Markt | 0 | 0 | 0 | 13.241 | 0 | 13.241 | 0 | 13.241 |
FBW Herinrichting parkeerterrein De Meent | 0 | 13.020 | 0 | 13.020 | 0 | 13.020 | 0 | 13.020 |
FBW Parkeerterrein Achter de Kerk | 0 | 0 | 0 | 14.940 | 0 | 14.940 | 0 | 14.940 |
FBW Parkeerverwijssysteem | 0 | 0 | 0 | 3.827 | 0 | 3.827 | 0 | 3.827 |
FBW Kruispunt Molenstr/Johan Peijnenburgweg | 0 | 11.320 | 0 | 11.320 | 0 | 11.320 | 0 | 11.320 |
FBW Vervanging VRI Sluisstraat Peijnenburgweg | 0 | 0 | 0 | 3.900 | 0 | 3.900 | 0 | 3.900 |
FBW Kruispunt Peijnenburgweg/Dommeldalseweg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 11.240 | 0 | 11.240 |
FBW Herinr. Bogardeind (ijsalon/Beukelaar) | 0 | 12.344 | 0 | 12.344 | 0 | 12.344 | 0 | 12.344 |
FBW Kruispunt Bogardeind (extra rechtdoorstrook) | 0 | 1.665 | 0 | 1.665 | 0 | 1.665 | 0 | 1.665 |
FBW Bogardeind / Gijzenrooiseweg | 0 | 17.491 | 0 | 17.491 | 0 | 17.491 | 0 | 17.491 |
FBW Aanpass openb Ruimte brede school Coevering | 0 | 9.907 | 0 | 9.907 | 0 | 9.907 | 0 | 9.907 |
FBW Busbaan Gijzenrooiseweg | 0 | 5.153 | 0 | 5.153 | 0 | 5.153 | 0 | 5.153 |
FBW Beleefpad Katoenpad | 0 | 1.099 | 0 | 1.099 | 0 | 1.099 | 0 | 1.099 |
FBW Kasteelseloop en Molenheide | 0 | 1.116 | 0 | 1.116 | 0 | 1.116 | 0 | 1.116 |
FBW Herinrichting Stationsomgeving | 0 | 4.000 | 0 | 4.000 | 0 | 4.000 | 0 | 4.000 |
FBW Recreatieve fietsverbinding Rijk Dommel en AA | 0 | 15.682 | 0 | 15.682 | 0 | 15.682 | 0 | 15.682 |
FBW Herinr Eindhweg busbaan Hooge Akker-gemgrens | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.760 | 0 | 5.760 |
FBW Aanl fietspad Vaarleseweg Broekstraat-spoor | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.600 | 0 | 1.600 |
FBW Busstrook zuid rijbaan Ln Vier Heemskinderen | 0 | 2.930 | 0 | 2.930 | 0 | 2.930 | 0 | 2.930 |
FBW Ext voorsort.vak Eindhovenseweg/Gijzenrooisewg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8.840 | 0 | 8.840 |
FBW Ext voorsort.vak kruisp Eindhovensewg/DAFIII | 0 | 0 | 0 | 12.140 | 0 | 12.140 | 0 | 12.140 |
FBW Vervanging VRI Eindhovenseweg DAF III | 0 | 0 | 0 | 4.000 | 0 | 4.000 | 0 | 4.000 |
FBW Fiets-voetpad tussen stationsplein/Beekweide | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.200 | 0 | 2.200 |
FBW Aanl fiets-voetpad Bogardeind Topa-terrein | 0 | 0 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 |
FBW Verv VRI kruisp Gijzenrooisewg-Bogardeind | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.000 |
FBW Verv VRI kruisp Gijzenrooise-Aragorn | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.000 | 0 | 3.000 |
FBW Inrpl Bogardeind ged Beukelaar/Vier Heemsk | 0 | 800 | 0 | 800 | 0 | 800 | 0 | 800 |
FBW Kruispunt Mierloseweg - Peijnenburgweg | 0 | 0 | 0 | 21.000 | 0 | 21.000 | 0 | 21.000 |
By-pass rotonde Dommeldalseweg-Laan der 4 Heemsk. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.300 | 0 | 4.300 |
Dekkingsreserve speelvoorziening Gulbergen | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 |
FBW Santheuvel | 0 | 0 | 0 | 20.774 | 0 | 20.774 | 0 | 20.774 |
Totaal dekkingsreserves | 0 | 203.980 | 0 | 356.222 | 0 | 397.536 | 0 | 401.536 |
Totaal | 1.112.655 | 1.198.450 | 1.132.655 | 1.594.639 | 1.132.655 | 1.608.143 | 1.132.655 | 1.612.143 |