1. Blz. 1 Jaarstukken 2019
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2019
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Algemene toelichting en inleiding bij programma's
        1. Blz. 5 Algemene toelichting en inleiding bij programma's
      2. Blz. 6 Programma 1. Gebiedsgericht werken
        1. Blz. 7 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 8 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 9 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 10 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 11 Een aantrekkelijke, inclusieve en veilige leefomgeving. Prettig wonen in een fijne wijk.
            1. Blz. 12 01. Bewoners, gemeente en (maatschappelijke) partners werken samen aan gezonde, leefbare en veilige wijken.
            2. Blz. 13 02. De gemeente verandert haar manier van werken en organiseren, zodat de integrale samenwerking wordt verbeterd en beter aansluit bij de wijken.
            3. Blz. 14 03. Bewoners, gemeente en (maatschappelijke) partners werken samen aan de uitvoeringsagenda van het wijkontwikkelingsplan Braakhuizen Zuid.
            4. Blz. 15 04. Bewoners uitdagen en ondersteunen om te komen met initiatieven die bijdragen aan een aantrekkelijke, sociaal bewuste en veilige wijk.
            5. Blz. 16 05. Sociale samenhang vergroten en ontmoeting in de wijk mogelijk maken met behulp van sport, bewegen en cultuur.
            6. Blz. 17 06. Een oplossing voor het huisvestingsprobleem van de Turkse Gemeenschap (TMSG) vinden.
          2. Blz. 18 Klanten beleven een optimale dienstverlening.
            1. Blz. 19 07. Bewoners en (maatschappelijke) partners (etc.) objectief inzicht geven in de wijk.
            2. Blz. 20 08. Verbeteren van de cultuur in onze organisatie zodat samenwerking met onze inwoners vanzelfsprekend is.
        5. Blz. 21 Wat heeft het gekost?
      3. Blz. 22 Programma 2. Economie en vastgoed
        1. Blz. 23 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 24 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 25 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 26 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 27 Geldrop-Mierlo is een aantrekkelijke woon- en werkgemeente in een groene omgeving.
            1. Blz. 28 01. Vitale centra behouden voor onze inwoners zodat zij in de eigen kern prettig kunnen winkelen en verblijven.
            2. Blz. 29 02. De gemeente Geldrop-Mierlo (op economisch gebied) beter op de kaart zetten.
            3. Blz. 30 03. Realiseren van een prettig vestigingsklimaat voor de ondernemers.
            4. Blz. 31 04. Meer economisch voordeel halen uit onze ligging in de Brainport.
          2. Blz. 32 Het gemeentelijk vastgoed voldoet aan de normen, is duurzaam en sluit aan op de behoefte van de bevolking.
            1. Blz. 33 05. Verduurzamen van gemeentelijke accommodaties.
            2. Blz. 34 06. Optimaliseren/intensiveren sociaal, culturele en sportaccommodaties.
        5. Blz. 35 Wat heeft het gekost?
      4. Blz. 36 Programma 3. Veiligheid en handhaving
        1. Blz. 37 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 38 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 39 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 40 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 41 De inwoners van Geldrop-Mierlo voelen zich veilig, zeker in hun directe leefomgeving.
            1. Blz. 42 01. Verhogen van de zichtbaarheid van de gemeentelijke handhavingsorganisatie.
            2. Blz. 43 02. Beter en uitgebreider met de burgers communiceren over de uitgevoerde activiteiten en de resultaten daarvan.
            3. Blz. 44 03. Betrokkenheid van de burgers bij de preventie en handhaving verhogen o.a. door het inzetten van moderne ICT-hulpmiddelen.
            4. Blz. 45 04. Verhogen van (brand)veiligheid van inwoners in hun eigen woning.
            5. Blz. 46 05. Nadrukkelijker aandacht en inzet voor de bestrijding van de georganiseerde criminaliteit.
            6. Blz. 47 06. Verbinding tussen terreinen zorg en veiligheid verbeteren.
        5. Blz. 48 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 49 Wat heeft het gekost?
      5. Blz. 50 Programma 4. Bestuur en bestuurlijke samenwerking
        1. Blz. 51 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 52 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 53 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 54 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 55 In regionaal verband nemen we een zelfbewuste houding aan met als uitgangspunt om elkaar succesvoller te maken.
            1. Blz. 56 01. Geldrop-Mierlo vervult een bestuurlijke rol die past bij onze positie in de regio.
            2. Blz. 57 02. Van alle samenwerkingsverbanden wordt het functioneren en de meerwaarde periodiek beoordeeld.
          2. Blz. 58 Een gemeentelijke organisatie die in gesprek is en blijft met haar inwoners, bedrijven, verenigingen en maatschappelijke instellingen. Inwoners zien een organisatie die actief naar buiten treedt en samen met haar inwoners zoekt naar....
            1. Blz. 59 03. Streven naar een optimale gemeentelijke dienstverlening Programma Dienstverlening
            2. Blz. 60 04. Continue aandacht voor kwaliteitsverbetering van gemeentelijke communicatiemiddelen
            3. Blz. 61 05. Groeien naar een overheid die verbindt, prioriteert, faciliteert en laat realiseren.
          3. Blz. 62 Een gemeentelijke organisatie die het vertrouwen krijgt van haar inwoners en die dit vertrouwen ook zichtbaar voor de inwoners waard is.
            1. Blz. 63 06. Een gemeentelijke organisatie die de persoonlijke levenssfeer van onze burgers eerbiedigt en adequaat beschermt (privacy/AVG)
            2. Blz. 64 07. Een hoge (juridische) kwaliteit van onze producten en diensten (juridische kwaliteitszorg)
        5. Blz. 65 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 66 Wat heeft het gekost?
      6. Blz. 67 Programma 5. Werk en inkomen
        1. Blz. 68 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 69 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 70 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 71 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 72 Alle volwassen inwoners van onze gemeente kunnen meedoen, bij voorkeur via betaald werk.
            1. Blz. 73 01. Zoveel mogelijk inwoners helpen naar betaald werk binnen de beschikbare budgetten.
            2. Blz. 74 02. Vergroten van de sturingsmogelijkheden bij Senzer, passend bij de gemeenschappelijke regeling.
            3. Blz. 75 03. Vernieuwend vormgeven van het sociale gezicht van de gemeente Geldrop-Mierlo.
          2. Blz. 76 Binnen de gemeente Geldrop-Mierlo is sprake van duurzame armoedebestrijding.
            1. Blz. 77 04. Meer zicht op armoede in onze gemeente zodat onze inwoners gericht en duurzaam ondersteund worden.
          3. Blz. 78 In de gemeente Geldrop-Mierlo krijgen inwoners met financiële problemen tijdig ondersteuning.
            1. Blz. 79 05. Eerder signaleren van problematische schulden, om te voorkomen dat inwoners door schulden (verder) in de problemen raken.
            2. Blz. 80 06. Het verbeteren van de proactieve benadering van inwoners die een steun in de rug nodig hebben in samenwerking met private initiatieven.
            3. Blz. 81 07. Handhaven van het bestaande niveau van het sociale beleid en de regelingen.
          4. Blz. 82 Statushouders voelen zich welkom in Geldrop-Mierlo en doen actief mee.
            1. Blz. 83 08. Statushouders, asielzoekers en/of vluchtelingen opvangen en samen met betrokken partijen samenwerken om te komen tot een goede integratie.
            2. Blz. 84 09. Vormgeven van de uitvoering van nieuwe taken die de gemeente krijgt op het gebied van inburgering per 1 januari 2020.
            3. Blz. 85 10. Voortzetten van de maatschappelijke begeleiding van statushouders.
            4. Blz. 86 11. Verbeteren van de mogelijkheden voor participatie en het begeleiden naar werk van statushouders.
        5. Blz. 87 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 88 Wat heeft het gekost?
      7. Blz. 89 Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur
        1. Blz. 90 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 91 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 92 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 93 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 94 Geldrop-Mierlo is een sterke en zorgzame gemeenschap waarbij inwoners eigenaarschap tonen, initiatiefrijk, samen redzaam zijn en waarin iedereen mee kan doen.
            1. Blz. 95 01. Versterken van ondersteuning van vrijwilligers, vrijwilligersorganisaties en maatschappelijke partners.
            2. Blz. 96 02. Aanpassen van onze subsidievoorwaarden, aan de eisen van deze tijd.
            3. Blz. 97 03. Uitbreiden van de aanpak van preventie en vroegsignalering in het sociaal domein als onderdeel van integraal gebiedsgericht werken zodat problemen worden voorkomen of tijdig gesignaleerd.
            4. Blz. 98 04. Uiterlijk 2020 is Geldrop-Mierlo een dementievriendelijke gemeente.
            5. Blz. 99 05. Bevorderen van een gezonde leefstijl bij al onze inwoners en inzetten op fysieke en mentale gezondheid voor alle leeftijdsgroepen.
            6. Blz. 100 06. Realiseren van een gezonde balans in onze woningvoorraad.
            7. Blz. 101 07. Vorm en inhoud geven aan een fundament voor diversiteit in Geldrop-Mierlo.
          2. Blz. 102 Inwoners die niet mee kunnen doen, worden door de gemeente ondersteund bij het zoeken naar mogelijke oplossingen en waar nodig krijgt de inwoner individuele ondersteuning.
            1. Blz. 103 08. Handhaven van de huidige kwaliteit van de dienstverlening door het CMD.
            2. Blz. 104 09. Zorgen voor de beschikbaarheid van onafhankelijke cliëntondersteuning en een externe vertrouwenspersoon.
            3. Blz. 105 10. Inzetten op samenwerking met andere partners, zoals zorgaanbieders, woningcorporaties, ondernemende inwoners en het bedrijfsleven om projecten op te starten....
          3. Blz. 106 Het sociaal vangnet voor inwoners is duurzaam ingericht; het sociaal domein is (toekomst)bestendig.
            1. Blz. 107 11. Gericht werken aan de transformatie aan de hand van een integrale, overkoepelende visie op het Sociaal Domein.
            2. Blz. 108 12. Proactief op zoek gaan naar manieren om de kosten van het sociale domein onder controle te houden.
            3. Blz. 109 13. Effectief, efficiënt en binnen de kaders van onze visie inkopen van vormen van ondersteuning en (jeugd)hulp.
            4. Blz. 110 14. In beeld brengen van cliëntervaringen.
          4. Blz. 111 Mensen van jong tot oud worden gestimuleerd om hun talenten te ontwikkelen.
            1. Blz. 112 15. Mensen stimuleren om hun talenten op sportief gebied te ontwikkelen en de sociale cohesie in de wijk te vergroten.
            2. Blz. 113 16. Vernieuwende concepten voor sport en bewegen ondersteunen. De breedtesport uitbouwen in het kader van JOGG.
            3. Blz. 114 17. Om mensen de ruimte te bieden om hun talenten te ontwikkelen op het gebied van cultuur, houden we een kwalitatief sterk en veelzijdig cultuuraanbod in stand, dat we waar nodig versterken.
            4. Blz. 115 18. Kinderen en jongeren stimuleren om kennis te maken met cultuur.
          5. Blz. 116 Geldrop-Mierlo heeft een duidelijk cultureel gezicht.
            1. Blz. 117 19. In de wijk door middel van 'community art' kunstzinnige projecten koppelen aan sociale vraagstukken.
            2. Blz. 118 20. De cultuurverkenner brengt partijen in het culturele veld bij elkaar en zorgt voor meer samenwerking en stroomlijning van het aanbod en het effectiever gebruik van bestaande voorzieningen.
            3. Blz. 119 21. Citymarketing verder vorm geven zodat het bijdraagt aan het verder vorm geven van het culturele gezicht van onze gemeente.
          6. Blz. 120 Inwoners van Geldrop-Mierlo sporten en bewegen meer en zijn daardoor meer in balans, actiever, gezonder en blijven zij langer zelfstandig.
            1. Blz. 121 22. Een nieuwe sportvisie vaststellen met aandacht voor aantrekkelijke accommodaties en voorzieningen en voor het behouden en ontwikkelen van een gezonde sportcultuur....
            2. Blz. 122 23. Realiseren van sportfaciliteiten in de openbare ruimte voor de individuele, niet vereniginggebonden sporter.
            3. Blz. 123 24. Doorontwikkelen van gestarte initiatieven in het kader van breedtesport.
        5. Blz. 124 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 125 Wat heeft het gekost?
      8. Blz. 126 Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs
        1. Blz. 127 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 128 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 129 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 130 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 131 De gemeente is een veilige, gezonde en stimulerende omgeving voor zowel lichaam als geest zodat jeugdigen kunnen leren, spelen en verblijven middels doorgaande ontwikkelingslijnen.
            1. Blz. 132 01. Mogelijkheden bieden aan (toekomstige) partijen voor onderwijs, kinderopvang en peuterwerk om duurzame en toekomstbestendige kindcentra- concepten te ontwikkelen die toegankelijk......
            2. Blz. 133 02. Verbeteren van de samenwerking met het onderwijs en voorschoolse partijen via een lokale educatieve agenda.
            3. Blz. 134 03. Zorgen voor een goede en multifunctionele huisvesting voor alle scholen in de gemeente.
            4. Blz. 135 04. Realiseren van kwantitatief en kwalitatief goed leerlingenvervoer.
            5. Blz. 136 05. Versterken van de zorgketen voor jeugdigen door het realiseren van een goede aansluiting tussen Passend Onderwijs en jeugdhulp.
          2. Blz. 137 Jeugdigen groeien op in een kansrijke omgeving waarin zij hun talenten en identiteit kunnen ontwikkelen.
            1. Blz. 138 06. Het bieden van een kansrijke omgeving voor jeugdigen door o.a. het stimuleren van projecten voor en door jeugdigen.
          3. Blz. 139 Jeugdigen voelen zich thuis in de wijk en dragen bij aan prettig wonen in een fijne wijk.
            1. Blz. 140 07. Onze wijken worden voorzien van goede en veilige speelvoorzieningen voor kinderen en hangplekken voor jongeren.
            2. Blz. 141 08. Voorkomen overlast door jongeren.
            3. Blz. 142 09. Inzetten op daadkrachtig jongerenwerk dat haar krachten bundelt met overige spelers in de wijk.
          4. Blz. 143 Inwoners zijn beter in staat om mee te doen in een snel veranderende maatschappij.
            1. Blz. 144 10. Samen met onderwijs en bedrijfsleven de positie van scholieren, werkenden en werkzoekenden verbeteren.
            2. Blz. 145 11. Ondersteunen van initiatieven die een leven lang leren voor inwoners mogelijk maakt.
            3. Blz. 146 12. Terugdringen van laaggeletterdheid.
        5. Blz. 147 Wat heeft het gekost?
      9. Blz. 148 Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu
        1. Blz. 149 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 150 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 151 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 152 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 153 Geldrop-Mierlo is een aantrekkelijke groene gemeente met een gezond klimaat en een grote aantrekkingskracht.
            1. Blz. 154 01. In 2022 is de groene uitstraling van beide kernen zowel in kwaliteit als in kwantiteit toegenomen.
            2. Blz. 155 02. Tegengaan van de afname van biodiversiteit in onze gemeente.
          2. Blz. 156 In Geldrop-Mierlo is de kwaliteit van het leven van dieren, waarbij gekeken wordt naar zowel het fysieke welzijn (diergezondheid) als het geestelijke welzijn (hoe voelen dieren zich), op orde.
            1. Blz. 157 03. Dierenwelzijn bevorderen.
          3. Blz. 158 In Geldrop-Mierlo hebben we een duurzame leefomgeving door het terugdringen van (niet afbreekbaar) afval.
            1. Blz. 159 04. Zwerfafval zoveel mogelijk voorkomen.
            2. Blz. 160 05. Bewustwording rondom afval vergroten.
            3. Blz. 161 06. Het zo duurzaam mogelijk inzamelen en verwerken van het huishoudelijk afval.
          4. Blz. 162 De gemeente Geldrop-Mierlo is een duurzame gemeente.
            1. Blz. 163 07. De ambitie is om in 2022, 7,4% van de energie in onze gemeente duurzaam op te wekken en de uitstoot van CO2 met 20% te verminderen.
            2. Blz. 164 08. De ambitie is om in 2040 energieneutraal te zijn.
            3. Blz. 165 09. De ambitie is om in 2022, 10% van de woningen in Geldrop-Mierlo gasloos te hebben
            4. Blz. 166 10. Alle nieuwbouwwoningen worden gasloos gebouwd.
            5. Blz. 167 11. Bewustwording creëren bij de lokale samenleving.
        5. Blz. 168 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 169 Wat heeft het gekost?
      10. Blz. 170 Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer
        1. Blz. 171 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 172 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 173 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 174 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 175 De gemeente is goed en veilig bereikbaar voor onze inwoners.
            1. Blz. 176 01. Aanpakken van lokale bereikbaarheidsknelpunten.
            2. Blz. 177 02. Optimalisatie parkeren van voor alle doelgroepen en locaties.
            3. Blz. 178 03. Op niveau houden van de kwaliteit van de staat van de openbare wegen.
          2. Blz. 179 Er is een goede doorstroming van het verkeer in de regio.
            1. Blz. 180 04. Optimaal participeren in en benutten van de regionale en intergemeentelijke samenwerking op het gebied van bereikbaarheid.
        5. Blz. 181 Wat heeft het gekost?
      11. Blz. 182 Programma 10. Bouwen en wonen
        1. Blz. 183 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 184 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 185 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 186 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 187 De woning past in alle levensfasen bij de behoeften die de bewoner op dat moment heeft.
            1. Blz. 188 01. Zowel bij nieuwbouw als herontwikkeling enkel levensloopbestendige woningen realiseren.
          2. Blz. 189 Wijken en woningen bestaan uit een goede balans, voor een gezonde en duurzame leefomgeving. Er is geen verloedering of overlast.
            1. Blz. 190 02. Woningdifferentiatie dient in alle wijken voldoende aanwezig te zijn.
            2. Blz. 191 03. Verduurzaming van de woningvoorraad.
            3. Blz. 192 04. Wijken zijn vrij van probleemlocaties die zorgen voor sociale of fysieke verslechtering van de wijk.
            4. Blz. 193 05. Wijken en de woningen in het bijzonder mogen niet teveel verouderen, maar moeten op alle vlakken toekomstbestendig zijn.
            5. Blz. 194 06. Implementeren van de hoofddoelen van de nieuwe Omgevingswet in de gemeente.
        5. Blz. 195 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 196 Wat heeft het gekost?
      12. Blz. 197 Programma 11. Financiën en belastingen
        1. Blz. 198 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 199 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 200 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 201 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 202 De gemeente heeft een meerjarenprogrammabegroting die structureel sluitend is.
            1. Blz. 203 01. De realisatie van het Kernakkoord past binnen een financieel sluitend perspectief
        5. Blz. 204 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 205 Wat heeft het gekost?
    3. Blz. 206 Algemene inleiding
      1. Blz. 207 Algemeen
        1. Blz. 208 Algemeen
        2. Blz. 209 algemene inleiding 2
        3. Blz. 210 Algemene inleiding 3
      2. Blz. 211 Resultaatbestemming
        1. Blz. 212 Resultaatbestemming
    4. Blz. 213 Paragrafen
      1. Blz. 214 Lokale heffingen
        1. Blz. 215 Inleiding
        2. Blz. 216 Beleid
        3. Blz. 217 Onroerendezaakbelastingen (OZB)
        4. Blz. 218 Afvalstoffenheffing / reinigingsrechten
        5. Blz. 219 Rioolheffing
        6. Blz. 220 Kostendekkendheid rioolheffing en afvalstoffenheffing
        7. Blz. 221 Leges
        8. Blz. 222 Kostendekkendheid leges
        9. Blz. 223 Parkeerbelasting
        10. Blz. 224 Toeristenbelasting
        11. Blz. 225 Lijkbezorgingsrechten
        12. Blz. 226 Marktgelden
        13. Blz. 227 Hondenbelasting
        14. Blz. 228 Reclamebelasting
        15. Blz. 229 Kwijtscheldingsbeleid
        16. Blz. 230 Overzicht tarieven
        17. Blz. 231 Vergelijking buurgemeenten
        18. Blz. 232 Ontwikkeling lokale lastendruk
      2. Blz. 233 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 234 Inleiding
        2. Blz. 235 Coronavirus
        3. Blz. 236 Beleid betreffende de weerstandscapaciteit en de risico's
        4. Blz. 237 Inventarisatie van de risico's
        5. Blz. 238 Wijzigingen
        6. Blz. 239 Inventarisatie van de beschikbare weerstandscapaciteit
        7. Blz. 240 Weerstandsvermogen
        8. Blz. 241 Financiële kengetallen
        9. Blz. 242 Financiële kengetallen toelichting
      3. Blz. 243 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 244 Inleiding
        2. Blz. 245 Wegen
        3. Blz. 246 Openbare verlichting
        4. Blz. 247 Civiele kunstwerken
        5. Blz. 248 Groen
        6. Blz. 249 Riolering
        7. Blz. 250 Gebouwen
        8. Blz. 251 Speelvoorzieningen
      4. Blz. 252 Financiering
        1. Blz. 253 Inleiding
        2. Blz. 254 Interne- en externe ontwikkelingen
        3. Blz. 255 Financieringsbehoefte
        4. Blz. 256 Liquiditeit
        5. Blz. 257 Renterisicobeheer
        6. Blz. 258 Kredietrisicobeheer
        7. Blz. 259 Leningenportefeuille
      5. Blz. 260 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 261 Inleiding
        2. Blz. 262 Coronavirus
        3. Blz. 263 Organisatieontwikkeling
        4. Blz. 264 Strategisch HRM plan
        5. Blz. 265 Ontwikkeling formatie
        6. Blz. 266 Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra)
        7. Blz. 267 e-HRM
        8. Blz. 268 Ziekteverzuim
        9. Blz. 269 Garantiebanen
        10. Blz. 270 Informatievoorziening
        11. Blz. 271 Programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering
        12. Blz. 272 Informatiebeveiliging
        13. Blz. 273 Privacy
        14. Blz. 274 Procedure Datalekken
        15. Blz. 275 Control
        16. Blz. 276 Facilitaire zaken
        17. Blz. 277 Actieplan Maatschappelijk Verantwoord Inkopen
        18. Blz. 278 Huisvesting
        19. Blz. 279 Kengetallen
      6. Blz. 280 Verbonden partijen
        1. Blz. 281 Inleiding
        2. Blz. 282 Gemeenschappelijke regelingen
        3. Blz. 283 Vennootschappen en coöperaties
        4. Blz. 284 Stichtingen en verenigingen
        5. Blz. 285 Overig
        6. Blz. 286 Tabel verbonden partijen
      7. Blz. 287 Grondbeleid
        1. Blz. 288 Algemeen grondbeleid
        2. Blz. 289 Ontwikkelingen grondexploitaties
        3. Blz. 290 Vast te stellen exploitaties
        4. Blz. 291 Resultaat 2019
        5. Blz. 292 Reserves en voorzieningen
        6. Blz. 293 toelichting reserve grondexploitaties
        7. Blz. 294 b. Reserve tussentijdse winstnemingen
        8. Blz. 295 De financiële (weerstands)positie
        9. Blz. 296 Weerstandsvermogen
        10. Blz. 297 Verliesvoorziening
        11. Blz. 298 Voorziening afgesloten complexen
        12. Blz. 299 Meerjarenperspectief
        13. Blz. 300 toelichting meerjarenbeeld
        14. Blz. 301 Materiële Vaste Activa (gedeelte voorheen Niet In Exploitatie Genomen Gronden (NIEGG))
        15. Blz. 302 toelichting toekomstige locaties
      8. Blz. 303 Beleidsindicatoren
        1. Blz. 304 Beleidsindicatoren
    5. Blz. 305 Jaarrekening
      1. Blz. 306 Balans
        1. Blz. 307 Balans activa
        2. Blz. 308 Balans passiva
        3. Blz. 309 Totaalbedrag garantstellingen
      2. Blz. 310 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        1. Blz. 311 Inleiding
        2. Blz. 312 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
        3. Blz. 313 Waarderingsgrondslagen
        4. Blz. 314 Vaste activa
        5. Blz. 315 Toelichting Vaste activa
        6. Blz. 316 Vlottende activa
        7. Blz. 317 Vaste passiva
        8. Blz. 318 Vlottende passiva
      3. Blz. 319 Toelichting op de balans
        1. Blz. 320 Vaste activa
        2. Blz. 321 Toelichting immateriële vaste activa
        3. Blz. 322 Toelichting immateriële vaste activa
        4. Blz. 323 Materiële vaste activa
        5. Blz. 324 Toelichting materiële vaste activa
        6. Blz. 325 Toelichting materiële vaste activa
        7. Blz. 326 Financiële vaste activa
        8. Blz. 327 Toelichting financiële vaste activa
        9. Blz. 328 Toelichting financiële vaste activa
        10. Blz. 329 Vlottende activa
        11. Blz. 330 Toelichting voorraad
        12. Blz. 331 Toelichting op de voorraad
        13. Blz. 332 Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan 1 jaar
        14. Blz. 333 Schatkistbankieren
        15. Blz. 334 Liquide middelen
        16. Blz. 335 Overlopende activa
        17. Blz. 336 Toelichting overlopende activa
        18. Blz. 337 Toelichting overlopende activa
        19. Blz. 338 Toelichting facilitair grondbedrijf
        20. Blz. 339 Vaste passiva
        21. Blz. 340 Toelichting eigen vermogen
        22. Blz. 341 Voorzieningen
        23. Blz. 342 Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan 1 jaar
        24. Blz. 343 Toelichting Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan 1 jaar
        25. Blz. 344 Vlottende passiva
        26. Blz. 345 Overlopende passiva
        27. Blz. 346 Toelichting overlopende passiva
      4. Blz. 347 Niet in de balans opgenomen verplichtingen
        1. Blz. 348 Niet in de balans opgenomen verplichtingen
        2. Blz. 349 Garantstellingen
        3. Blz. 350 Niet in de balans opgenomen verplichtingen (2)
        4. Blz. 351 Eigen bijdrage op grond van de Wmo
        5. Blz. 352 Arbeidskostengerelateerde verplichtingen
        6. Blz. 353 Hypothecaire leningen personeel
        7. Blz. 354 Gebeurtenis na balansdatum
      5. Blz. 355 Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        1. Blz. 356 Programma's
        2. Blz. 357 Algemene dekkingsmiddelen
        3. Blz. 358 Onvoorzien, overhead en Vennootschapsbelasting
        4. Blz. 359 Totaal saldo van baten en lasten
        5. Blz. 360 Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
        6. Blz. 361 Het geraamde versus het gerealiseerde resultaat
      6. Blz. 362 Het overzicht van baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 363 Programma 1. Gebiedsgericht werken
        2. Blz. 364 Programma 2. Economie en vastgoed
        3. Blz. 365 Programma 3. Veiligheid en handhaving
        4. Blz. 366 Programma 4. Bestuur en bestuurlijke samenwerking
        5. Blz. 367 Programma 5. Werk en inkomen
        6. Blz. 368 Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur
        7. Blz. 369 Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs
        8. Blz. 370 Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu
        9. Blz. 371 Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer
        10. Blz. 372 Programma 10. Bouwen en wonen
        11. Blz. 373 Programma 11. Financiën en belastingen
        12. Blz. 374 Totaal
      7. Blz. 375 Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        1. Blz. 376 Vennootschapsbelasting
          1. Blz. 377 Vennootschapsbelasting
        2. Blz. 378 Begrotingsrechtmatigheid
          1. Blz. 379 Begrotingsrechtmatigheid
          2. Blz. 380 Begrotingsrechtmatigheid
          3. Blz. 381 Begrotingsrechtmatigheid
        3. Blz. 382 Analyse overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 383 Programma 1. Gebiedsgericht werken
          2. Blz. 384 Programma 2. Economie en vastgoed
          3. Blz. 385 Programma 3. Veiligheid en handhaving
          4. Blz. 386 Programma 4. Bestuur en bestuurlijke samenwerking
          5. Blz. 387 Programma 5. Werk en inkomen
          6. Blz. 388 Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur
          7. Blz. 389 Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs
          8. Blz. 390 Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu
          9. Blz. 391 Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer
          10. Blz. 392 Programma 10. Bouwen en wonen
          11. Blz. 393 Programma 11. Financiën en belastingen
          12. Blz. 394 Sociaal domein
          13. Blz. 395 Toelichting
        4. Blz. 396 Overzicht onvoorzien
          1. Blz. 397 Overzicht onvoorzien
          2. Blz. 398 Overzicht Onvoorzien (2)
        5. Blz. 399 Overzicht van de incidentele baten en lasten
          1. Blz. 400 Overzicht van de incidentele baten en lasten
          2. Blz. 401 toelichting incidentele baten en lasten
        6. Blz. 402 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          1. Blz. 403 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        7. Blz. 404 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
          1. Blz. 405 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
      8. Blz. 406 Overzicht van investeringen en projecten
        1. Blz. 407 Overzicht van investeringen en projecten
      9. Blz. 408 Reserves en voorzieningen
        1. Blz. 409 Overzicht van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 410 Reserves
          2. Blz. 411 Voorzieningen
          3. Blz. 412 Totaal reserves en voorzieningen
        2. Blz. 413 Toelichting op de reserves
          1. Blz. 414 Toelichting op de reserves
          2. Blz. 415 Algemene reserve
          3. Blz. 416 Toelichting algemene reserve
          4. Blz. 417 Inkomensreserve
          5. Blz. 418 Toelichting inkomensreserve
          6. Blz. 419 Algemene reserve grondexploitaties
          7. Blz. 420 Toelichting algemene reserve grondexploitaties
          8. Blz. 421 Reserve tussentijdse winstnemingen grondbedrijf
          9. Blz. 422 Toelichting reserve tussentijdse winstnemingen grondbedrijf
          10. Blz. 423 Reserve personeel en organisatie
          11. Blz. 424 Toelichting reserve Personeel en organisatie
          12. Blz. 425 Reserve onderwijshuisvesting
          13. Blz. 426 Toelichting reserve Onderwijshuisvesting / IHP
          14. Blz. 427 Reserve participatie
          15. Blz. 428 Toelichting reserve participatie
          16. Blz. 429 Reserve verkoopopbrengst HNG
          17. Blz. 430 Toelichting reserve Verkoopopbrengst HNG
          18. Blz. 431 Reserve investering speeltuin de Viking
          19. Blz. 432 Toelichting reserve Investeringen speeltuin De Viking
          20. Blz. 433 Reserve hondenbeleid
          21. Blz. 434 Toelichting reserve Hondenbeleid
          22. Blz. 435 Reserve recreatie en toerisme
          23. Blz. 436 Toelichting reserve Recreatie en toerisme
          24. Blz. 437 Centrummanagement/ Ondernemersinitiatieven
          25. Blz. 438 Toelichting reserve Centrummanagement / ondernemersinitiatieven
          26. Blz. 439 Reserve leefbaarheidsfonds
          27. Blz. 440 Toelichting reserve Leefbaarheidsfonds
          28. Blz. 441 Reserve Fonds investering ruimtelijke ontwikkelingen
          29. Blz. 442 Toelichting reserve Fonds investering ruimtelijke ontwikkelingen
          30. Blz. 443 Reserve bovenwijkse voorzieningen Nieuw
          31. Blz. 444 Toelichting reserve Fonds bovenwijkse voorzieningen (nieuw)
          32. Blz. 445 Reserve I&A
          33. Blz. 446 Toelichting reserve I&A
          34. Blz. 447 Reserve Fonds herstructurering woongebieden
          35. Blz. 448 Toelichting reserve Fonds herstructurering woongebieden
          36. Blz. 449 Reserve Fonds verevening bedrijfsomgevingen
          37. Blz. 450 Toelichting reserve Fonds verevening bedrijfsomgevingen
          38. Blz. 451 Dekkingsreserves
        3. Blz. 452 Toelichting op de voorzieningen
          1. Blz. 453 Voorzieningen
          2. Blz. 454 Pensioenvoorzieningen wethouders
          3. Blz. 455 Toelichting pensioenvoorziening wethouders
          4. Blz. 456 Onderhoud wegen
          5. Blz. 457 Toelichting voorziening Onderhoud wegen
          6. Blz. 458 Onderhoud gebouwen
          7. Blz. 459 Toelichting voorzieningen Onderhoud gebouwen
          8. Blz. 460 Onderhoud brede school Coevering
          9. Blz. 461 Toelichting voorziening onderhoud brede school Coevering
          10. Blz. 462 Wonen
          11. Blz. 463 Toelichting voorziening Wonen
          12. Blz. 464 Egalisatie afvalstoffenheffing
          13. Blz. 465 Toelichting voorziening Egalisatie afvalstoffenheffing
          14. Blz. 466 Egalisatie rioleringen
          15. Blz. 467 Toelichting voorziening Egalisatie rioleringen
          16. Blz. 468 Breedtesport impuls middelen
          17. Blz. 469 Toelichting voorziening Breedtesport impuls middelen
          18. Blz. 470 Gemeentelijk herplantfonds plantsoenen
          19. Blz. 471 Toelichting voorziening Gemeentelijk herplantfonds
          20. Blz. 472 Voorziening afgesloten complexen GB
          21. Blz. 473 Toelichting voorziening Afgesloten complexen GB
          22. Blz. 474 Voorziening voorschoolse educatie
          23. Blz. 475 Toelichting voorziening voorschoolse educatie
      10. Blz. 476 Bijlage Single Information Single Audit (SISA)
        1. Blz. 477 Tabel
      11. Blz. 478 Controleverklaring
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap