1. Blz. 1 Jaarstukken 2018
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2018
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Algemene toelichting en inleiding bij programma's
        1. Blz. 5 Algemene toelichting en inleiding bij programma's
      2. Blz. 6 Programma 1. Gebiedsgericht werken
        1. Blz. 7 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 8 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 9 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 10 Doelstellingen
          1. Blz. 11 Wat hebben we ervoor gedaan?
            1. Blz. 12 01. Continueren van gestarte/ontwikkelde initiatieven zoals de Buurtsportcoaches en Cruijff Court.
            2. Blz. 13 02. Bij actualisering van bestemmingsplannen rekening houden met gebiedsgericht werken.
            3. Blz. 14 03. Buurtwerk 2.0 realiseren en verankeren.
            4. Blz. 15 04. Werkwijze nastreven waarin de buurtregisseurs de incubator-rol vervullen.
            5. Blz. 16 05. Werkwijze nastreven waarbij medewerkers met specifieke kennis worden gerekend tot de flexibele schil van de buurtregisseurs.
            6. Blz. 17 06. Het ambtelijk apparaat, het college en de raad gaan naar de mensen toe om hen te prikkelen met ideeën, maar ook om informatie uit te wisselen en ideeën op te halen.
            7. Blz. 18 07. Op korte termijn besluit de raad over een oplossing voor het huisvestingsprobleem van de Turkse Gemeenschap.
        5. Blz. 19 Wat heeft het gekost?
      3. Blz. 20 Programma 2. Economie en vastgoed
        1. Blz. 21 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 22 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 23 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 24 Doelstellingen
          1. Blz. 25 Wat hebben we ervoor gedaan?
            1. Blz. 26 01. Revitalisering bedrijventerrein(en) (De Smaale).
            2. Blz. 27 02. Beleid rondom recreatie en toerisme voortzetten, waarbij speerpunt is het vergroten van de toegankelijkheid en bekendheid van Gulbergen en Strabrechtse Heide.
            3. Blz. 28 03. Nieuw bestemmingsplan met recreatieve fietsverbinding Gulbergen.
            4. Blz. 29 04. Huidig beleid economisch sterke centra voortzetten.
            5. Blz. 30 05. Snelle realisatie van het totale plan Centrum Mierlo (realisatie Den Binnen, openbaar gebied).
            6. Blz. 31 06. Uitvoering centrumplan Geldrop.
            7. Blz. 32 07. Wensen van de raad met betrekking tot gemeentelijke huisvesting in kaart brengen om te komen tot scenario’s. Voorkeursvariant wordt ter besluitvorming voorgelegd.
            8. Blz. 33 08. De gemeente heeft behoefte aan een deugdelijke en representatieve vergaderlocatie, waar ook grotere groepen terecht kunnen.
            9. Blz. 34 09. Economie is een grensoverschrijdend verschijnsel. In dat kader is juist samenwerking met de gemeenten in het stedelijk gebied van groot belang.
        5. Blz. 35 Wat heeft het gekost?
      4. Blz. 36 Programma 3. Veiligheid en handhaving
        1. Blz. 37 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 38 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 39 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 40 Doelstellingen
          1. Blz. 41 Wat hebben we ervoor gedaan?
            1. Blz. 42 01. De sociale en fysieke kwaliteit van de woonomgevingen bevorderen via het buurtwerk 2.0.
            2. Blz. 43 02. Werkwijze nastreven waarin gebiedsgericht werken van de BOA’s wordt gestimuleerd en waar de medewerkers die zich bezighouden met handhaving en veiligheid worden gerekend tot de flexibele schil.
            3. Blz. 44 03. Werkwijze voortzetten waarin handhaving integraal wordt opgepakt en aansluit op andere programma’s.
            4. Blz. 45 04. Het stimuleren van scherper beleid waarin onze bevoegdheden maximaal worden ingezet en bestuursrechtelijke maatregelen worden getroffen op veiligheids- en handhavingsgebied.
            5. Blz. 46 05. Opstellen Kadernota Integraal Veiligheidsbeleid en uitwerken in uitvoeringsprogramma’s.
            6. Blz. 47 06. Opstellen nieuw handhavingsbeleidsplan en uitwerken in uitvoeringsprogramma’s.
            7. Blz. 48 07. Instellen van een informatieknooppunt en vervolgens gebruik hiervan stimuleren bij buurtregisseurs en medewerkers van de flexibele schil om de handhavings- en veiligheidsinzet te ondersteunen met objectieve gegevens.
            8. Blz. 49 08. Adequate brandweerzorg en professionele voorbereiding op rampenbestrijding en crisisbeheersing.
        5. Blz. 50 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 51 Wat heeft het gekost?
      5. Blz. 52 Programma 4. Bestuurlijke samenwerking
        1. Blz. 53 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 54 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 55 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 56 Doelstellingen
          1. Blz. 57 Wat hebben we ervoor gedaan?
            1. Blz. 58 01. Hanteren van een ruime en open blik in (bestuurlijke) samenwerking maar wel met oog op zelfstandigheid van onze gemeente.
            2. Blz. 59 02. Uitgangspunt is een zelfstandig Geldrop-Mierlo, dat samenwerkt waar dit zinvol is.
        5. Blz. 60 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 61 Wat heeft het gekost?
      6. Blz. 62 Programma 5. Sociale zaken en armoedebeleid
        1. Blz. 63 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 64 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 65 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 66 Doelstellingen
          1. Blz. 67 Wat hebben we ervoor gedaan?
            1. Blz. 68 01. Inzetten op het handhaven van het bestaande niveau van het sociale beleid en regelingen.
            2. Blz. 69 02. Doorzetten actieve informatiebeleid in samenwerking met private initiatieven.
            3. Blz. 70 03. Streven in onze werkwijze om zoveel mogelijk burgers te helpen naar betaalde arbeid binnen de beschikbare budgetten.
            4. Blz. 71 04. Stimuleren van activiteiten (voor werkzoekenden) binnen het sociale domein en relatie leggen met re-integratiebeleid.
            5. Blz. 72 05. Startersbeurs jongeren voortzetten en jongeren zonder startkwalificatie hulp bieden met vervolgopleiding.
            6. Blz. 73 06. Werken aan duurzame armoedebestrijding.
            7. Blz. 74 07. De raad zal zich hard maken voor het blijvend en vernieuwend vormgeven van het sociale gezicht van de gemeente Geldrop-Mierlo door het uitvoeren van vastgesteld beleid.
            8. Blz. 75 08. Uitstroom uit WWB heeft hoge prioriteit. Zoveel mogelijk mensen met een uitkering worden begeleid naar (nieuw) werk.
            9. Blz. 76 09. Geldrop-Mierlo neemt haar rol in de opvang van vluchtelingen, statushouders en/of asielzoekers.
        5. Blz. 77 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 78 Wat heeft het gekost?
      7. Blz. 79 Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur
        1. Blz. 80 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 81 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 82 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 83 Doelstellingen
          1. Blz. 84 Wat hebben we ervoor gedaan?
            1. Blz. 85 01. Uitbouwen bestaande vrijwillige ondersteuning en ontwikkelen nieuwe initiatieven in het kader van Gebiedsgericht werken.
            2. Blz. 86 02. Herzien van het subsidiebeleid.
            3. Blz. 87 03. Laagdrempelig houden van CMD.
            4. Blz. 88 04. Inzet op preventiebeleid door preventieaanbod te geven aan burgers.
            5. Blz. 89 05. Woonservice gemeente in samenwerking met senioren vormgeven met gemeente als aanjager (uitnodigend beleid).
            6. Blz. 90 06. Werken met bijpassende infrastructuur door middel van:
            7. Blz. 91 07. Stimulatie verenigingsleven vastleggen in beleid.
            8. Blz. 92 08. Uitbreiden vrijwilligers beleid via:
            9. Blz. 93 09. Speciale aandacht voor sport door voortzetten buurtsportcoaches.
            10. Blz. 94 10. Realiseren sportservicepunt.
            11. Blz. 95 11. Voeren actief beleid kunst en cultuur.
            12. Blz. 96 12. Verzelfstandiging SCC Hofdael.
            13. Blz. 97 13. Evaluatie sportbeleid.
            14. Blz. 98 14. Vernieuwende concepten voor sport en bewegen worden ondersteund. Concepten zoals bewegen op afstand, beweegtuinen voor ouderen worden voortgezet. De breedtesport wordt in het kader van JOGG uitgebouwd.
            15. Blz. 99 15. Uitgangspunt voor het zwembadbeleid is kwalitatief goede zwemvoorziening voor de inwoners van Geldrop-Mierlo.
            16. Blz. 100 16. De raad gaat in gesprek met externe deskundigen en lokale partijen waarna het college een toekomstgericht cultuurplan opstelt.
            17. Blz. 101 17. De raad stelt in 2016 een bibliotheeknotitie vast.
            18. Blz. 102 18. In 2016 zal het subsidiebeleid herijkt worden.
        5. Blz. 103 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 104 Wat heeft het gekost?
      8. Blz. 105 Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs
        1. Blz. 106 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 107 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 108 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 109 Doelstellingen
          1. Blz. 110 Wat hebben we ervoor gedaan?
            1. Blz. 111 01. Ontwikkelen van ontplooiingsmogelijkheden voor jeugdigen.
            2. Blz. 112 02. Projecten gericht op jongeren stimuleren.
            3. Blz. 113 03. Met de JOGG-aanpak (Jongeren Op Gezond Gewicht) willen we een gezondere leefstijl voor jongeren realiseren door hen meer te laten bewegen en gezonder te laten eten.
            4. Blz. 114 04. Werkwijze hanteren waarin wordt ingestoken op het voorkomen van overlast door jongeren.
            5. Blz. 115 05. Beleid voeren dat gericht is op uitbreiding van het aantal brede scholen in gemeente.
            6. Blz. 116 06. Stimuleren van schoolmaatschappelijk werk vanuit CMD.
            7. Blz. 117 07. Stimuleren van goede en multifunctionele huisvesting voor alle scholen in gemeente.
            8. Blz. 118 08. Realiseren van gemeentelijk beleid gericht op kwantitatief en kwalitatief leerlingenvervoer.
            9. Blz. 119 09. Samenwerking opzoeken met onderwijs en bedrijfsleven om positie van werkenden en werkzoekenden op arbeidsmarkt te verbeteren.
            10. Blz. 120 10. Beleid wordt gestuurd vanuit de leefwereld van de jeugd en jongeren. Het Veranderlab stuurt dit beleid en voert de activiteiten mede uit.
            11. Blz. 121 11. Het aanpakken van laaggeletterdheid is een speerpunt.
            12. Blz. 122 12. De visie van schoolbesturen en de opties rond renovatie/nieuwbouw van het Strabrecht College zijn mede input voor het IHP.
        5. Blz. 123 Wat heeft het gekost?
      9. Blz. 124 Programma 8. Democratisch bestuur
        1. Blz. 125 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 126 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 127 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 128 Doelstellingen
          1. Blz. 129 Wat hebben we ervoor gedaan?
            1. Blz. 130 01. Streven naar een optimale dienstverlening voor de burger waarin zoveel mogelijk producten helder en digitaal worden aangeboden.
            2. Blz. 131 02. Permanente aandacht voor kwaliteitsverbetering in de service voor moderne communicatiemiddelen.
            3. Blz. 132 03. In augustus 2015 is de inspraak- en participatieverordening en de verordening burgerinitiatief 2015 vastgesteld. Deze worden geëvalueerd.
            4. Blz. 133 04. We hebben behoefte aan een deugdelijke en representatieve vergaderlocatie, waar ook grotere groepen terecht kunnen.
            5. Blz. 134 05. Op basis van een vast te stellen kadernota Verbonden Partijen zal de raad huidige en nieuwe samenwerkingsverbanden beoordelen.
            6. Blz. 135 06. De raad evalueert de huidige werkwijze en zal daar waar nodig zijn vergaderstructuur aanpassen en de taakstelling van de auditcommissie en het presidium opnieuw formuleren.
        5. Blz. 136 Wat heeft het gekost?
      10. Blz. 137 Programma 9. Natuur, milieu en duurzaamheid
        1. Blz. 138 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 139 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 140 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 141 Doelstellingen
          1. Blz. 142 Wat hebben we ervoor gedaan?
            1. Blz. 143 01. Via Nedvang wordt aan elke gemeente in Nederland een vergoeding van € 1,19 per inwoner beschikbaar gesteld voor het tegen gaan van zwerfafval. Voor Geldrop-Mierlo is dit een bedrag van circa € 46.000,-.
            2. Blz. 144 02. Beleid voeren dat het Manifest Materialentransitie ondersteunt om in 2020 te komen tot 5% restafval.
            3. Blz. 145 03. Innovaties bewerkstelligen in samenwerking met lokale marktpartijen om hergebruik te stimuleren.
            4. Blz. 146 04. Mede erop sturen dat Cure deze zich verder ontwikkelt als kenniscentrum op afvalinzamelings- en verwerkingsgebied.
            5. Blz. 147 05. Regelmatig aanpassen hondenuitlaatroutes in overleg met inwoners.
            6. Blz. 148 06. Onderzoek kattenoverlast.
            7. Blz. 149 07. Koppelingen van projecten gericht op duurzaamheid aan speerpunten.
            8. Blz. 150 08. Geldrop-Mierlo is een ambitieuze, duurzame gemeente. In ieder plan zal duurzaamheid een onderdeel zijn van de besluitvorming.....
        5. Blz. 151 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 152 Wat heeft het gekost?
      11. Blz. 153 Programma 10. Bereikbaarheid en verkeer
        1. Blz. 154 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 155 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 156 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 157 Doelstellingen
          1. Blz. 158 Wat hebben we ervoor gedaan?
            1. Blz. 159 01. Onderzoeken mogelijkheden achteraf betalen parkeren centrum Geldrop.
            2. Blz. 160 02. Vervanging van parkeerapparatuur.
            3. Blz. 161 03. Parkeeronderzoek uitvoeren en opstellen ontheffingsbeleid om te komen tot blauwe zone Mierlo-centrum.
            4. Blz. 162 04. Voornemen verruiming parkeercapaciteit bij herinrichtingen onderzoeken.
            5. Blz. 163 05. Herinrichtingen en verkeerskundige plannen in lijn met het beleid Duurzaam Veilig uitvoeren.
            6. Blz. 164 06. Inzetten op het zoeken van nieuwe oplossingen die de doorstroming van verkeer in gemeente verbeteren.
            7. Blz. 165 07. Acties volgen die Prorail en Rijkswaterstaat uitvoeren om geluidsoverlast tegen te gaan.
            8. Blz. 166 08. Voorzetten en evalueren pilot buurtbus in samenwerking met Stichting Buurtbus.
            9. Blz. 167 09. Geldrop-Mierlo moet voor iedereen optimaal bereikbaar zijn. Er komt een bereikbaarheidsbeleid waarin de te treffen maatregelen benoemd worden en een verkeerscirculatieplan wordt uitgewerkt....
            10. Blz. 168 10. De centrumplannen worden versneld uitgevoerd. De raad vraagt het college te onderzoeken of de gekozen ruimtelijke inrichting en ontsluiting van het centrumplan Geldrop, met de kennis van nu, herijkt moeten worden.
        5. Blz. 169 Wat heeft het gekost?
      12. Blz. 170 Programma 11. Bouwen en wonen
        1. Blz. 171 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 172 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 173 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 174 Doelstellingen
          1. Blz. 175 Wat hebben we ervoor gedaan?
            1. Blz. 176 01. Uitvoeren van woningbouwprogramma en afspraken uit Bestuursconvenant Stedelijk Gebied Eindhoven 2013.
            2. Blz. 177 02. Verstrekken van startersleningen.
            3. Blz. 178 03. Bij maken bouwplanning dient rekening gehouden te worden met eigen karakter wijk en kernen en groenstructuur.
            4. Blz. 179 04. Aanpassen en flexibel maken van bestemmingsplannen waarin rekening wordt gehouden met nieuwe ontwikkelingen in maatschappij.
            5. Blz. 180 05. Karakteristieke gebouwen in de gemeente een nieuwe bestemming geven in samenwerking met marktpartijen.
            6. Blz. 181 06. Streven naar één gezamenlijke urgentieregeling voor woningzoekenden via regionale afspraken met woningcorporaties en het draaien van verschillende pilots.
            7. Blz. 182 07. De raad zal bij de evaluatie van het Grondbedrijf kritisch bezien of het gemandateerde budget voor strategische aankopen kan worden verlaagd.
            8. Blz. 183 08. Bij de invoering van de Omgevingswet worden landelijke experimenten gevolgd.
        5. Blz. 184 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 185 Wat heeft het gekost?
      13. Blz. 186 Programma 12. Financiën en belastingen
        1. Blz. 187 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 188 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 189 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 190 Doelstellingen
          1. Blz. 191 Wat hebben we ervoor gedaan?
            1. Blz. 192 01. Inzetten voor de doelstelling om een gezond en gedegen financieel beleid te voeren waarin totale belastingdruk voor burger wordt beperkt.
            2. Blz. 193 02. Streven naar een begroting die de komende jaren blijvend dekkend is.
            3. Blz. 194 03. Focussen op de balans tussen bezuinigingen enerzijds, het op niveau blijven houden van alle raadsprogramma’s en een blijvend dekkende begroting anderzijds.
            4. Blz. 195 04. De samenwerking met Dienst Dommelvallei verder harmoniseren en verbeterstappen ondernemen om dynamischer te begroten.
            5. Blz. 196 05. Een goed op orde zijnde financieel huishouden.
            6. Blz. 197 06. Nieuw beleid wordt geformuleerd bij de kadernota. In de daaropvolgende begroting is dit beleid verwerkt.
            7. Blz. 198 07. De gemeente heeft een meerjarenprogrammabegroting die structureel sluitend is.
            8. Blz. 199 08. De basis voor gemeentelijke tarieven is transparant.
            9. Blz. 200 09. De bijdragen aan verbonden partijen moeten controleerbaar zijn.
        5. Blz. 201 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 202 Wat heeft het gekost?
      14. Blz. 203 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 204 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
      15. Blz. 205 Overzicht onvoorzien, overhead en Vennootschapsbelasting
        1. Blz. 206 Overzicht onvoorzien, overhead en Vennootschapsbelasting
    3. Blz. 207 Algemene inleiding
      1. Blz. 208 Algemeen
        1. Blz. 209 Algemeen
      2. Blz. 210 Resultaatbestemming
        1. Blz. 211 Resultaatbestemming
    4. Blz. 212 Paragrafen
      1. Blz. 213 Lokale heffingen
        1. Blz. 214 Inleiding
        2. Blz. 215 Beleid
        3. Blz. 216 Onroerendezaakbelastingen (OZB)
        4. Blz. 217 Afvalstoffenheffing / reinigingsrechten
        5. Blz. 218 Rioolheffing
        6. Blz. 219 Kostendekkendheid rioolheffing en afvalstoffenheffing
        7. Blz. 220 Leges
        8. Blz. 221 Kostendekkendheid leges
        9. Blz. 222 Parkeerbelasting
        10. Blz. 223 Toeristenbelasting
        11. Blz. 224 Lijkbezorgingsrechten
        12. Blz. 225 Marktgelden
        13. Blz. 226 Hondenbelasting
        14. Blz. 227 Reclamebelasting
        15. Blz. 228 Kwijtscheldingsbeleid
        16. Blz. 229 Overzicht tarieven
        17. Blz. 230 Vergelijking buurgemeenten
        18. Blz. 231 Ontwikkeling lokale lastendruk
      2. Blz. 232 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 233 Inleiding
        2. Blz. 234 Beleid betreffende de weerstandscapaciteit en de risico's
        3. Blz. 235 Inventarisatie van de risico's
        4. Blz. 236 Wijzigingen
        5. Blz. 237 Inventarisatie van de beschikbare weerstandscapaciteit
        6. Blz. 238 Weerstandsvermogen
        7. Blz. 239 Financiële kengetallen
        8. Blz. 240 Financiële kengetallen toelichting
      3. Blz. 241 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 242 Inleiding
        2. Blz. 243 Wegen
        3. Blz. 244 Openbare verlichting
        4. Blz. 245 Civiele kunstwerken
        5. Blz. 246 Groen
        6. Blz. 247 Riolering
        7. Blz. 248 Gebouwen
        8. Blz. 249 Speelvoorzieningen
      4. Blz. 250 Financiering
        1. Blz. 251 Inleiding
        2. Blz. 252 Interne- en externe ontwikkelingen
        3. Blz. 253 Financieringsbehoefte
        4. Blz. 254 Liquiditeit
        5. Blz. 255 Renterisicobeheer
        6. Blz. 256 Kredietrisicobeheer
        7. Blz. 257 Leningenportefeuille
      5. Blz. 258 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 259 Inleiding
        2. Blz. 260 Strategisch HRM plan 2016-2020
        3. Blz. 261 Individueel Keuze Budget
        4. Blz. 262 e-HRM
        5. Blz. 263 Ziekteverzuim
        6. Blz. 264 Arbeidsomstandigheden
        7. Blz. 265 Informatievoorziening
        8. Blz. 266 Plannen en begroten
        9. Blz. 267 Extra projectcapaciteit
        10. Blz. 268 Onderzoek I&A processen
        11. Blz. 269 Programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering
        12. Blz. 270 Informatiebeveiliging
        13. Blz. 271 Informatiebeveiligingsbeleid
        14. Blz. 272 Privacy
        15. Blz. 273 Procedure Datalekken
        16. Blz. 274 Control
        17. Blz. 275 Facilitaire zaken
        18. Blz. 276 Huisvesting
        19. Blz. 277 Kengetallen
      6. Blz. 278 Verbonden partijen
        1. Blz. 279 Inleiding
        2. Blz. 280 Gemeenschappelijke regelingen
        3. Blz. 281 Vennootschappen en coöperaties
        4. Blz. 282 Stichtingen en verenigingen
        5. Blz. 283 Overig
      7. Blz. 284 Grondbeleid
        1. Blz. 285 Algemeen grondbeleid
        2. Blz. 286 Ontwikkelingen woningmarkt
        3. Blz. 287 ontwikkelingen woningmarkt
        4. Blz. 288 Ontwikkelingen grondexploitaties
        5. Blz. 289 Vast te stellen exploitaties
        6. Blz. 290 De financiële (weerstands)positie
        7. Blz. 291 Resultaat 2018
        8. Blz. 292 Reserves en voorzieningen
        9. Blz. 293 toelichting reserve grondexploitaties
        10. Blz. 294 b. Reserve tussentijdse winstnemingen
        11. Blz. 295 Weerstandsvermogen
        12. Blz. 296 Verliesvoorziening
        13. Blz. 297 Voorziening afgesloten complexen
        14. Blz. 298 Meerjarenperspectief
        15. Blz. 299 toelichting meerjarenbeeld
        16. Blz. 300 Materiële Vaste Activa (gedeelte voorheen Niet In Exploitatie Genomen Gronden (NIEGG))
        17. Blz. 301 toelichting toekomstige locaties
      8. Blz. 302 Beleidsindicatoren
        1. Blz. 303 Beleidsindicatoren
    5. Blz. 304 Jaarrekening
      1. Blz. 305 Balans
        1. Blz. 306 Balans
        2. Blz. 307 Totaalbedrag garantstellingen
      2. Blz. 308 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        1. Blz. 309 Inleiding
        2. Blz. 310 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
        3. Blz. 311 Waarderingsgrondslagen
        4. Blz. 312 Vaste activa
        5. Blz. 313 Toelichting Vaste activa
        6. Blz. 314 Vlottende activa
        7. Blz. 315 Vaste passiva
        8. Blz. 316 Vlottende passiva
      3. Blz. 317 Toelichting op de balans
        1. Blz. 318 Vaste activa
          1. Blz. 319 Immateriële vaste activa
          2. Blz. 320 Verloopoverzicht immateriële vaste activa
          3. Blz. 321 Toelichting immateriële vaste activa
          4. Blz. 322 Materiële vaste activa
          5. Blz. 323 Verloopoverzicht materiële vaste activa
          6. Blz. 324 Toelichting materiële vaste activa
          7. Blz. 325 Financiele vaste activa
          8. Blz. 326 Verloopoverzicht financiële vaste activa
          9. Blz. 327 Toelichting financiële vaste activa
        2. Blz. 328 Vlottende activa
          1. Blz. 329 Voorraad
          2. Blz. 330 Verloopoverzicht voorraad
          3. Blz. 331 Verwachte resultaten bouwgronden in exploitatie
          4. Blz. 332 Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan 1 jaar
          5. Blz. 333 Schatkistbankieren
          6. Blz. 334 Liquide middelen
          7. Blz. 335 Overlopende activa
          8. Blz. 336 Specificatie nog te ontvangen subsidies
          9. Blz. 337 Facilitair grondbedrijf
          10. Blz. 338 Toelichting facilitair grondbedrijf
        3. Blz. 339 Vaste passiva
          1. Blz. 340 Eigen vermogen
          2. Blz. 341 Toelichting eigen vermogen
          3. Blz. 342 Voorzieningen
          4. Blz. 343 Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan 1 jaar
          5. Blz. 344 Toelichting vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan 1 jaar
        4. Blz. 345 Vlottende passiva
          1. Blz. 346 Netto-vlottende schulden met een rente typische looptijd korter dan 1 jaar
          2. Blz. 347 Overlopende passiva
          3. Blz. 348 Specificatie vooruit ontvangen subsidies
      4. Blz. 349 Niet in de balans opgenomen verplichtingen
        1. Blz. 350 Niet in de balans opgenomen verplichtingen
        2. Blz. 351 Garantstellingen
        3. Blz. 352 Niet in de balans opgenomen verplichtingen (2)
        4. Blz. 353 Eigen bijdrage op grond van de Wmo
        5. Blz. 354 Arbeidskostengerelateerde verplichtingen
        6. Blz. 355 Hypothecaire leningen personeel
        7. Blz. 356 Riolering
        8. Blz. 357 Openbare verplichting
      5. Blz. 358 Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        1. Blz. 359 Programma's
        2. Blz. 360 Algemene dekkingsmiddelen
        3. Blz. 361 Onvoorzien, overhead en Vennootschapsbelasting
        4. Blz. 362 Totaal saldo van baten en lasten
        5. Blz. 363 Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
        6. Blz. 364 Het geraamde versus het gerealiseerde resultaat
      6. Blz. 365 Het overzicht van baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 366 Programma 1. Gebiedsgericht werken
        2. Blz. 367 Programma 2. Economie en vastgoed
        3. Blz. 368 Programma 3. Veiligheid en handhaving
        4. Blz. 369 Programma 5. Sociale zaken en armoedebeleid
        5. Blz. 370 Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur
        6. Blz. 371 Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs
        7. Blz. 372 Programma 8. Democratisch bestuur
        8. Blz. 373 Programma 9. Natuur, milieu en duurzaamheid
        9. Blz. 374 Programma 10. Bereikbaarheid en verkeer
        10. Blz. 375 Programma 11. Bouwen en wonen
        11. Blz. 376 Programma 12. Financiën en belastingen
        12. Blz. 377 Totaal
      7. Blz. 378 Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        1. Blz. 379 Vennootschapsbelasting
          1. Blz. 380 Vennootschapsbelasting
        2. Blz. 381 Begrotingsrechtmatigheid
          1. Blz. 382 Begrotingsrechtmatigheid
          2. Blz. 383 Begrotingsrechtmatigheid
          3. Blz. 384 Begrotingsrechtmatigheid
        3. Blz. 385 Analyse overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 386 Programma 1. Gebiedsgericht werken
          2. Blz. 387 Programma 2. Economie en vastgoed
          3. Blz. 388 Programma 3. Veiligheid en handhaving
          4. Blz. 389 Programma 4. Bestuurlijke samenwerking
          5. Blz. 390 Programma 5. Sociale zaken en armoedebeleid
          6. Blz. 391 Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur
          7. Blz. 392 Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs
          8. Blz. 393 Programma 8. Democratisch bestuur
          9. Blz. 394 Programma 9. Natuur, milieu en duurzaamheid
          10. Blz. 395 Programma 10. Bereikbaarheid en verkeer
          11. Blz. 396 Programma 11. Bouwen en wonen
          12. Blz. 397 Programma 12. Financiën en belastingen
        4. Blz. 398 Overzicht onvoorzien
          1. Blz. 399 Overzicht onvoorzien
          2. Blz. 400 Overzicht Onvoorzien (2)
        5. Blz. 401 Overzicht van de incidentele baten en lasten
          1. Blz. 402 Overzicht van de incidentele baten en lasten
        6. Blz. 403 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          1. Blz. 404 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        7. Blz. 405 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
          1. Blz. 406 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
      8. Blz. 407 Overzicht van investeringen en projecten
        1. Blz. 408 Overzicht van investeringen en projecten
      9. Blz. 409 Reserves en voorzieningen
        1. Blz. 410 Overzicht van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 411 Reserves
          2. Blz. 412 Voorzieningen
          3. Blz. 413 Reserves en voorzieningen
        2. Blz. 414 Toelichting op de reserves
          1. Blz. 415 Toelichting op de reserves
          2. Blz. 416 Algemene reserve
          3. Blz. 417 Toelichting algemene reserve
          4. Blz. 418 Inkomensreserve
          5. Blz. 419 Toelichting inkomensreserve
          6. Blz. 420 Algemene reserve grondexploitaties
          7. Blz. 421 Toelichting algemene reserve grondexploitaties
          8. Blz. 422 Reserve tussentijdse winstnemingen grondbedrijf
          9. Blz. 423 Toelichting reserve tussentijdse winstnemingen grondbedrijf
          10. Blz. 424 Reserve dorpsgezicht 't Broek
          11. Blz. 425 Toelichting reserve Dorpsgezicht 't Broek
          12. Blz. 426 Reserve uitwerking strategische visie
          13. Blz. 427 Toelichting reserve Uitwerking strategische visie
          14. Blz. 428 Reserve personeel en organisatie
          15. Blz. 429 Toelichting reserve Personeel en organisatie
          16. Blz. 430 Reserve onderwijshuisvesting
          17. Blz. 431 Toelichting reserve Onderwijshuisvesting / IHP
          18. Blz. 432 Reserve participatie
          19. Blz. 433 Toelichting reserve participatie
          20. Blz. 434 Reserve transities
          21. Blz. 435 Toelichting reserve Transities
          22. Blz. 436 Reserve verkoopopbrengst HNG
          23. Blz. 437 Toelichting reserve Verkoopopbrengst HNG
          24. Blz. 438 Reserve geoormerkte gelden gemeentefonds
          25. Blz. 439 Toelichting reserve Geoormerkte gelden gemeentefonds
          26. Blz. 440 Reserve investering speeltuin de Viking
          27. Blz. 441 Toelichting reserve Investeringen speeltuin De Viking
          28. Blz. 442 Reserve hondenbeleid
          29. Blz. 443 Toelichting reserve Hondenbeleid
          30. Blz. 444 Reserve gemeentelijke huisvesting
          31. Blz. 445 Toelichting reserve Gemeentelijke huisvesting
          32. Blz. 446 Reserve recreatie en toerisme
          33. Blz. 447 Toelichting reserve Recreatie en toerisme
          34. Blz. 448 Centrummanagement/ Ondernemersinitiatieven
          35. Blz. 449 Toelichting reserve Centrummanagement / ondernemersinitiatieven
          36. Blz. 450 Bijdrage gemeentelijke monumenten Geldrop
          37. Blz. 451 Toelichting reserve Bijdrage gemeentelijke monumenten Geldrop
          38. Blz. 452 Reserve leefbaarheidsfonds
          39. Blz. 453 Toelichting reserve Leefbaarheidsfonds
          40. Blz. 454 Reserve Fonds investering ruimtelijke ontwikkelingen
          41. Blz. 455 Toelichting reserve Fonds investering ruimtelijke ontwikkelingen
          42. Blz. 456 Reserve bovenwijkse voorzieningen Nieuw
          43. Blz. 457 Toelichting reserve Fonds bovenwijkse voorzieningen (nieuw)
          44. Blz. 458 Reserve I&A
          45. Blz. 459 Toelichting reserve I&A
          46. Blz. 460 Reserve Fonds herstructurering woongebieden
          47. Blz. 461 Toelichting reserve Fonds herstructurering woongebieden
          48. Blz. 462 Reserve Fonds verevening bedrijfsomgevingen
          49. Blz. 463 Toelichting reserve Fonds verevening bedrijfsomgevingen
          50. Blz. 464 Dekkingsreserve bouw nieuwe raadzaal
          51. Blz. 465 Toelichting dekkingsreserve Bouw nieuwe raadzaal
          52. Blz. 466 Dekkingsreserve nutsvoorzieningen centrum Mierlo
          53. Blz. 467 Toelichting dekkingsreserve Nutsvoorzieningen centrum Mierlo
          54. Blz. 468 Dekkingsreserve parkeren Friso, Margriet deel Friso
          55. Blz. 469 Toelichting dekkingsreserve Parkeren Frisostraat-Margrietstraat
          56. Blz. 470 Dekkingsreserve P-Margriet thv P-Friso huisnr 40-60 WA
          57. Blz. 471 Toelichting dekkingsreserve P-Margrietstraat t.h.v. P-Frisostraat
          58. Blz. 472 Dekkingsreserve dorpstraat, deel RABO, dorpstraat thv Plus
          59. Blz. 473 Toelichting dekkingsreserve Dorpsstraat deel Rabo - t.h.v. Plus
          60. Blz. 474 Dekkingsreserve voorber. onderzoek en realisatie kiosk
          61. Blz. 475 Toelichting dekkingsreserve Onderzoek en realisatie kiosk
          62. Blz. 476 Dekkingsreserve kosten tijdelijke huisvesting
          63. Blz. 477 Toelichting dekkingsreserve Bouw vergaderaccommodaties
          64. Blz. 478 FBW herinrichting Langstraat
          65. Blz. 479 Toelichting FBW Herinrichting Langstraat
          66. Blz. 480 FBW Herinrichting Korte Kerkstraat/Bogardeind
          67. Blz. 481 Toelichting FBW Herinrichting Korte Kerkstraat/Bogardeind
          68. Blz. 482 FBW Heggestraat
          69. Blz. 483 Toelichting FBW Herinrichting Heggestraat
          70. Blz. 484 FBW rotonde centrum Geldrop
          71. Blz. 485 Toelichting FBW Rotonde centrum Geldrop
          72. Blz. 486 FBW Parkeerterrein weverijmuseum
          73. Blz. 487 Toelichting FBW Parkeerterrein Weverijmuseum
          74. Blz. 488 FBW herinrichting parkeerterrein Markt
          75. Blz. 489 Toelichting FBW Herinrichting parkeerterrein Markt
          76. Blz. 490 FBW herinrichting parkeerterrein de Meent
          77. Blz. 491 Toelichting FBW Herinrichting parkeerterrein De Meent
          78. Blz. 492 FBW parkeerterrein achter de kerk
          79. Blz. 493 Toelichting FBW Parkeerterrein Achter de Kerk
          80. Blz. 494 FBW parkeerverwijssysteem
          81. Blz. 495 Toelichting FBW Parkeerverwijssysteem
          82. Blz. 496 FBW kruispunt Molenstraat/Johan Peijnenburgweg
          83. Blz. 497 Toelichting FBW Kruispunt Molenstr/Johan Peijnenburgweg
          84. Blz. 498 FBW vervanging VRI Sluisstraat Peijnenburgweg
          85. Blz. 499 Toelichting FBW Vervanging VRI Sluisstraat Peijnenburgweg
          86. Blz. 500 FBW kruispunt Peijnenburgweg/Dommeldalseweg
          87. Blz. 501 Toelichting FBW Kruispunt Peijnenburgweg/Dommeldalseweg
          88. Blz. 502 FBW herinrichting Bogardeind (ijssalon/Beukelaar)
          89. Blz. 503 Toelichting FBW Herinr. Bogardeind (ijsalon/Beukelaar)
          90. Blz. 504 FBW kruispunt Bogardeind ( extra rechtdoorstrook)
          91. Blz. 505 Toelichting FBW Kruispunt Bogardeind (extra rechtdoorstrook)
          92. Blz. 506 FBW Bogardeind / Gijzenrooiseweg
          93. Blz. 507 Toelichting FBW Bogardeind / Gijzenrooiseweg
          94. Blz. 508 FBW aanp. openbare ruimte brede school Coevering
          95. Blz. 509 Toelichting FBW Aanpass openb Ruimte brede school Coevering
          96. Blz. 510 FBW busbaan Gijzenrooiseweg
          97. Blz. 511 Toelichting FBW Busbaan Gijzenrooiseweg
          98. Blz. 512 FBW beleefpad katoenpad
          99. Blz. 513 Toelichting FBW Beleefpad Katoenpad
          100. Blz. 514 FBW Kasteelseloop en Molenheide
          101. Blz. 515 Toelichting FBW Kasteelseloop en Molenheide
          102. Blz. 516 FBW herinrichting stationsomgeving
          103. Blz. 517 Toelichting FBW Herinrichting Stationsomgeving
          104. Blz. 518 FBW recreatieve fietsverbinding Rijk Dommel en AA
          105. Blz. 519 Toelichting FBW Recreatieve fietsverbinding Rijk Dommel en AA
          106. Blz. 520 FBW Herinr Eindhweg busbaan Hooge Akker-gemgrens
          107. Blz. 521 Toelichting FBW Herinr Eindhweg busbaan Hooge Akker-gemgrens
          108. Blz. 522 FBW Aanl fietspad Vaarleseweg Broekstraat-spoor
          109. Blz. 523 Toelichting FBW Aanl fietspad Vaarleseweg Broekstraat-spoor
          110. Blz. 524 FBW Busstrook zuid rijbaan Ln Vier Heemskinderen
          111. Blz. 525 Toelichting FBW Busstrook zuid rijbaan Ln Vier Heemskinderen
          112. Blz. 526 FBW Ext voorsort.vak Eindhovensewg/Gijzenrooisewg
          113. Blz. 527 Toelichting FBW Ext voorsort.vak Eindhovensewg/Gijzenrooisewg
          114. Blz. 528 FBW Ext voorsort.vak kruisp Eindhovensewg/DAFIII
          115. Blz. 529 Toelichting FBW Ext voorsort.vak kruisp Eindhovensewg/DAFIII
          116. Blz. 530 FBW Vervanging VRI Eindhovenseweg DAF III
          117. Blz. 531 Toelichting FBW Vervanging VRI Eindhovenseweg DAF III
          118. Blz. 532 FBW Fiets-voetpad tussen stationsplein/Beekweide
          119. Blz. 533 Toelichting FBW Fiets-voetpad tussen stationsplein/Beekweide
          120. Blz. 534 FBW Aanl fiets-voetpad Bogardeind Topa-terrein
          121. Blz. 535 Toelichting FBW Aanl fiets-voetpad Bogardeind Topa-terrein
          122. Blz. 536 FBW Verv VRI kruisp Gijzenrooisewg-Bogardeind
          123. Blz. 537 Toelichting FBW Verv VRI kruisp Gijzenrooisewg-Bogardeind
          124. Blz. 538 FBW Verv VRI kruisp Gijzenrooise-Aragorn
          125. Blz. 539 Toelichting FBW Verv VRI kruisp Gijzenrooise-Aragorn
          126. Blz. 540 FBW Inrpl Bogardeind ged Beukelaar/Vier Heemsk
          127. Blz. 541 Toelichting FBW Inrpl Bogardeind ged Beukelaar/Vier Heemsk
          128. Blz. 542 FBW Kruispunt Mierloseweg - Peijnenburgweg
          129. Blz. 543 Toelichting FBW Kruispunt Mierloseweg - Peijnenburgweg
          130. Blz. 544 By-pass rotonde Dommeldalseweg-Laan der 4 Heemsk.
          131. Blz. 545 Toelichting By-pass rotonde Dommeldalseweg-Laan der 4 Heemsk.
        3. Blz. 546 Toelichting op de voorzieningen
          1. Blz. 547 Voorzieningen
          2. Blz. 548 Pensioenvoorzieningen wethouders
          3. Blz. 549 Toelichting pensioenvoorziening wethouders
          4. Blz. 550 Asbest van het Dak
          5. Blz. 551 Toelichting voorziening Asbest van het dak
          6. Blz. 552 Onderhoud wegen
          7. Blz. 553 Toelichting voorziening Onderhoud wegen
          8. Blz. 554 Onderhoud gebouwen
          9. Blz. 555 Toelichting voorzieningen Onderhoud gebouwen
          10. Blz. 556 Onderhoud gebouwen onderwijs
          11. Blz. 557 Toelichting voorziening Onderhoud gebouwen onderwijs
          12. Blz. 558 Wonen
          13. Blz. 559 Toelichting voorziening Wonen
          14. Blz. 560 Egalisatie afvalstoffenheffing
          15. Blz. 561 Toelichting voorziening Egalisatie afvalstoffenheffing
          16. Blz. 562 Egalisatie rioleringen
          17. Blz. 563 Toelichting voorziening Egalisatie rioleringen
          18. Blz. 564 Breedtesport impuls middelen
          19. Blz. 565 Toelichting voorziening Breedtesport impuls middelen
          20. Blz. 566 Gemeentelijk herplantfonds plantsoenen
          21. Blz. 567 Toelichting voorziening Gemeentelijk herplantfonds
          22. Blz. 568 Voorziening afgesloten complexen GB
          23. Blz. 569 Toelichting voorziening Afgesloten complexen GB
          24. Blz. 570 Voorziening voorschoolse educatie
          25. Blz. 571 Toelichting voorziening voorschoolse educatie
      10. Blz. 572 Bijlage Single Information Single Audit (SISA)
        1. Blz. 573 Tabel
      11. Blz. 574 Controleverklaring
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap